قیمت زرشک آبگیری سیاه و قرمز در تهران

قیمت زرشک آبگیری سیاه و قرمز در تهران چقدر است؟ و به طور کلی زرشک آبگیری چه نوع زرشکی است؟‌ در این پست به مباحث زیر می پردازیم.

  • انواع زرشک بیدانه و دانه دار ایران
  • زرشک آبگیری سیاه و قرمز
  • تاثیر زرشک سیاه بر سلامتی از دیدگاه علم جدید
  • خرید زرشک آبگیری
  •  قیمت زرشک آبگیریخرید زرشک سیاه آبگیری

انواع زرشک بیدانه و دانه دار ایران

در ایران انواع زرشک قرمز و زرشک سیاه بی دانه برداشت می شود که بخشی از آن خودرو بوده بخشی توسط کشاورزان کشت می شود. می توان انواع زرشک بومی و تجاری در ایران را به صورت زیر تقسیم کرد.

  • زرشک سیاه دانه دار – این زرشک مخصوص آبگیری است.
  • زرشک سیاه بیدانه – این زرشک بومی کرمانشاه است و از آن خورشتی لذیذ بنام خورشت خلال پخته می شود که این غذا نیز محلی منطقه کرمانشاه است.
  • زرشک قرمز بی دانه – عمده تولید زرشک در خراسان جنوبی انجام می شود. این همان زرشک پلویی است که در سفره ایرانی جایگاه ویژه دارد.  البته نقاط دیگری از  ایران نیز شروع به کشت زرشک قرمز نموده اند که موفقیت آمیز بوده است. فراورده های زرشک قرمز چون مربای زرشک  نیز بسیار پرطرفدار هستند.
  • زرشک قرمز دانه دار : این نوع زرشک نیز مناسب برای آبگیری است.

ما بسیار در مورد زرشک قرمز بی دانه پست گذاشته ایم و  در مورد تولید زرشک دانه اناری و تولید زرشک پفکی  از زرشک قرمز بی دانه نیز صحبت کرده ایم. قیمت روز زرشک را در چند جا بررسی کرده و لیست قیمت زرشک را آپدیت نگه داشته ایم.

خرید زرشک قرمز

زرشک سیاه بی دانه را نیز سعی می کنیم در زمانی دیگر مورد بررسی قرار دهیم. هر چند در پست  خرید عمده زرشک سیاه آبگیری با قیمت ارزان  گریزی به زرشک سیاه  بیدانه نیز زده شده است.  قیمت انواع زرشک را نیز در پست های دیگر بررسی کرده ایم. در انتهای این پست به قیمت زرشک آبگیری نیز خواهیم پرداخت.

زرشک آبگیری سیاه و قرمز

در ادامه این پست تنها به زرشک مخصوص آبگیری می پردازیم. برخلاف زرشک بی دانه  که محصولی تقریبا منحصر به ایران و آنهم محدود به منطقه خراسان جنوبی است، زرشک دانه دار در بیشتر مناطق کوهستانی – جنگلی نه فقط درایران بلکه در کل دنیا می روید یعنی :

  1. زرشک سیاه دانه دار – به ای زشک به زرشک کوهی نیز گاهی شناخته می شود.
  2. زرشک قرمز دانه دار – زرشک جنگلی یا وحشیکه رنگ میوه آن قرمزتیره است. 

قیمت زرشک آبگیری

زرشک قرمز دانه دار

این زرشک خودرو بوده و در مناطق کوهستانی و جنگلی بسیار یافت می شود. ترش مزه است و برای آبگیری مناسب است. انگ میوه آن قرمز تیوه است و داخل میوه آن هسته وجود دارد. بیشتر درجنگلهای شمالی کشورو آذربایجان دیده می شود. از نام های دیگر زرشک قرمز دانه دار می توان به موارد زیر اشاره کرد.  

  • زرشک جنگلی
  • زرشک وحشی
  • زرشک خودروی جنگلی

بخاطر مزه ترش زرشک جنلگی برای آبگیری بدرد بخورد است. سرشار از ویتامین ث است و در پایین آوردن فشار خون موثر است. در نوشیدن آب زرشک جنگلی باید احتیاط نمود مخصوصا خانم های باردار.

زرشک آبگیری سیاه و قرمز

زرشک سیاه دانه دار

این زرشک مخصوص آبگیری است و گاهی از آن مربا نیز تهیه می کنند. نام های مختلفی دارد. از جمله آنها زرشک سیاه آبگیری، زرشک آبی و گاهی نیز به آن زرشک وحشی یا خودرو می گویند. در منطقه بجنورد به زرک معروف است. در منطقه بجنورد از زرشک یا زرک غذاهای محلی و نوشیدنی تهیه می شود که  از جمله آنها  می توان  به موارد زیر اشاره نمود:

  • آشکنه زرک یا آش ترش
  • آب زرک یا آب زرشک
  • آش زرشک یا قره میغ

سعی می کنم نحوه پختن اشکنه زرک و آش زرک را نیز در جایی دیگر بنویسیم. البته با یک سرچ کوچک در اینترنت نیز حتما رسپی این دو غذای محلی بجنورد در خراسان شمالی را خواهید یافت.

زرشک آبگیری سیاه و قرمز

فواید زرشک سیاه از نظر علم نوین

همان گونه که در بالا نیز اشاره شد از دیدگاه طب سنی زرشک سیاه در پایین آوردن و تنظیم فشار خون نقش سازنده و موثر دارد. این موضوع تحقیق گروهی از محققان در دانشگاه شهید بهشتی بوده است.  این مقاله که در  فصلنامه  علمی پژوهشی  دانشکده پزشکی دانشگاه شهید بهشتی چاپ شده است.

مقاله مذکور  که توسط فاطمه لزوی و همکارانش نوشته شده است به ”اثر مصرف آب زرشک (بربریس ولگاریس) بر فشارخون افراد مبتلا به دیابت نوع 2”  می پردازد. زرشک مورد آزمایش، زرشک سیاهی است که در شمال شرق کشور یعنی منطقه خراسان  شمالی جمع اوری می شود. نتیجه این بررسی نشان از امکان اثر مثبت آب زرشک سیاه بر تنظیم فشار خون دارد.

برای اطاعات بیشتر از ترکیبات زرشک (در ۱۰۰۰ گرم) جدول زیر را ببینید.

قیمت زرشک سیاه

از کجا باید زرشک آبگیری سیاه و قرمز را بخریم؟

برای خرید خانگی و جزیی زرشک آبگیری باید به مغازه های عطاری مراجعه کرد. کمتر می توان زرشک آبگیری را در سوپرمارکت ها و مغازه ها یافت. البته جدیدا برخی از سایت های اینترنتی هم  زرشک سیاه می فروشند.

برای خرید عمده زرشک آبگیری به مرکز فروش انواع زرشک و فراورده های زرشک – زرشک آبرام مراجعه کنید. در اسفند ۹۸، مجموعه آبرام،  زرشک سیاه دانه دار بجنورد را در معرض حراج قرار داده است. قیمت زرشک آبگیری بر خرید عمده  ۵۸.۵ هزار تومان تعیین کرده است.

قیمت زرشک سیاه آبگیری

قیمت زرشک آبگیری در تهران و شهرستان ها

قیمت زرشک ابگیری نسبت به زرشک پفکی کیلویی یا همان زرشک قرمز بی دانه گرانتر است. شاید یکی از دلایل آن این باشد که بیشتر خودرو به عمل می آید و مردمان محلی ان را جمع کرده و به فروش می رسانند. قیمت زرشک آبگیری اما از زرشک سیاه بی دانه بسیار ارزان تر است.

زرشک بیدانه کرمانشاه در حال حاضر کاملا نایاب شده و بسیاری از کسانی که نیاز به زرشک بی دانه سیاه دارند نمی توانند آن را بیابند و بخرند.

برای مثال ما یک مشتری از کرمانشاه داشتیم که برای واحد صنعتی خود که خورشت خلال بادام به صورت کارخانه ای تولید می کرد نیازمند ماهانه ۵۰۰ کیلو گرم زرسک سیاه بی دانه بود.  اما این واحد صنعتی نمی توانست زرشک  مورد نیاز خود را تهیه نماید. قیمت زرشک سیاه بی دانه بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان برای هر کیلو به فروش می رود.

قیمت زرشک آبگیری بنا به کیفیت آن در اسفند ۹۸ بین ۵۸ – ۶۵ هزار تومان نرخ گزاری شده است. برای ارسال به شهرستان ها به قیمت هر کیلو زرشک ۲۰۰-۵۰۰ هزار تومان به عنوان هزینه حمل باید اضافه نمود.

قیمت زرشک آبرام

0

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما