قیمت زرشک درجه یک صادراتی

قیمت زرشک درجه یک صادراتی را در این مقاله مورد کنکاش قرار میدهیم. ترتیب مباحث این مقاله به شکل زیر است:

  • میوه استراتژیک زرشک در خراسان جنوبی
  • خرید های اینترنتی زرشک بسته بندی شده
  • صادرات زرشک از ایران به دنیا
  • خواص و مزایای زرشک

قیمت زرشک درجه یک

قیمت زرشک درجه یک

خراسان جنوبی  در شرق ایران از جمله نقاطی در ایران به حساب می آید که محصولات باغی و کشاورزی متنوعی ندارد. این موضوع در گذشته کمتر از دهه های اخیر بود. خشکسالی های پی در پی باعث از بین رفتن باغات فراوانی از جمله باغات گردو در بیرجند شده است. این خشکسالی ها انچنان شدید بودند که زرشک جزو معدود درختچه هایی بود که دوام اورد. همچنین به علت کمی و فقدان بارندگی و عدم دسترسی به منبع های آبی، زمین های کشاورزی نیز مناسب کشت و زرع نمیباشند. از این رو می توان فهمید که چرا در این منطقه زعفران کاشته می شود.

زرشک، زعفران و کشمش سبز مشهد هویت های کشاورزی  خراسان جنوبی هستند. درست است که در سال های اخیر شهر های دیگری در خراسان همچون قوچان و فاروج نیز در کشت زعفران بسیار موفق بوده اند اما در مورد زرشک همچنان انحصار به این بخش از ایران بر می گردد. باغداران زیادی در سایر استان ها سعی در به عمل اوردن زرشک کرده اند اما هنوز که هنوز است موفقیت زیادی حاصل نشده است. از این رو می توان به خراسان جنوبی که یک استان نسبتا بزرگ هم هست به شکل یک مزیت در کشت زرشک نگاه کرد.

در سال های اخیر ، علم کشاورزی و تکنولوژی نیز به کمک باغداران آمده است و باعث گستردگی هر چه بیشتر  باغات زرشک در این منطقه شده است.  و همین امر اقتصاد خانواده های زیادی را دگرگون کرده است. چراکه در گذشته نه چندان دور این استان از مناطق فقیر و محروم ایران محسوب می گشت. با برداشت بیشتر زرشک و قیمت نسبتا بالای ان در بازار ایران و جهان تجارت میوه خشک زرشک به رونق هر چه بالاتر اقتصادی در این استان کمک کرده است.

زرشک درجه یک، یک سری مشخصات دارد که پیشتر در مقاله های دیگر و تحت عناوین مخلتلف به آن ها پرداخته ایم.  قبل از پرداختن به قیمت زرشک درجه یک و همچنین خصوصیات زرشک درجه یک باید به عوامل بنیادیتر در تولید زرشک درجه یک اشاره کنیم. چراکه برای مثال درختچه زرشکی که دانه های درشت  به بار می آورد محصول نهایی زرشک خشک آن نیز مرغوب و درجه یک است. از عوامل بنیادین در تولید زرشک درجه یک می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • خاک مناسب باغات
  • استفاده هر چه بهینه تر از منابع بسیار بسیار محدود قنات های آبی در منطقه خراسان جنوبی
  • درختچه زرشک و نژادی که کشت می شود.
  • یادگیری از کشاورزان حرفه ای که سال ها در زمینه کشت و برداشت و خشک کردن زرشک تخصص دارند و ماهر هستند.
  • استفاده از امکانات صنعتی و تکنولوژی کشاورزی
  • استفاده از نظرات دانشمندان و صاحب نظران در همه زمینه های تولید زرشک از کاشت و داشت و برداشت که باعث باروری و افزایش بیشتر درختچه های زرشک می شود.
  • تمرکز بیشتر روی تولید زرشک پفکی به جای زرشک دانه اناری

اگر عوامل بالا رعایت شود. میوه زرشک تازه مرغوبی تولید خواهد شد و اکنون می توان تمرکز را بر مراحل بعدی تولید زرشک خشک همچون برداشت مناسب و شیوه خشک کردن مناسب نهاد تا  محصول نهایی با کیفیت باشد.  برای مثال بهتر است که زرشک بجای افتاب در سایه خشک گردد. با این روش زرشک با رنگ بهتر و ظاهر زیبا تر تولید می شود. همانگونه که بار ها این را شرح دادیم زرشکی که در افتاب خشک می شود دانه اناری است و زرشکی که در سایه خشک می گردد پفکی می باشد. زمانی می توانیم از زرشک ممتاز و عالی صحبت کنیم که از لحاظ شرایط کیفی در سطح بالایی باشد.

قیمت زرشک درجه یک

در نهایت محصول زرشک درجه یکی که روانه بازار می شود باید خصوصیات زیر را داشته باشد:

  • یک زرشک مرغوب دارای دانه های بزرگ می باشد. در تجارت زرشک دانه های درشتتر زرشک باٰعث بالا رفتن قیمت آن محموله می شود.
  • زرشک درجه یک نه تنها درشت دانه است بلکه یکدست نیز می باشد
  • قرمز بودن و خوش رنگی زرشک . دانه های زرشک مرغوب نباید کدر و بی رنگ و سیاه باشد
  • رطوبت زرشک مرغوب و درجه یک نباید بالا باشد. مجموعه زرشک آبرام در حال تدوین استانداردی در مورد میزان رطوبت زرشک می باشد.
  • زرشک درجه یک پفکی مخلوطی از دانه اناری نداشته باشد. چراکه زرشک پفکی همانگونه که در بالا نیز گفتیم از زرشک دانه اناری با کیفیت تر و ممتاز تر است.
  • از دیگر عواملی که باعث افت کیفیت زرشک می شوند میتوان به وجود اشیا خارجی همچون سنگریزه و برگ و خار و دم زرشک در محموله آن آشاره نمود.

قیمت زرشک درجه یک که معمولا از نوع زرشک پفکی است بالاتر از سایر انواع زرشک می باشد.

میوه استراتژیک زرشک در خراسان جنوبی

با توجه به مقدماتی که در بالا گفتیم به این نتیجه می رسیم که عمده زرشک در ایران  و به طور خاص در خراسان جنوبی و به طور خاص تر در دو شهرستان بیرجند و قاین تولید می شود.

شهرها و روستاهایی مانند ایرکوه و افین در این تولید زرشک پفکی قائنات معروف هستند. به طور کلی البته آمار ها نشان از تولید بیش از ۹۸ درصد از کل زرشک قرمز در این استان دارد که رقم قابل توجهی است. این بدان معنی است که اگر روزی برای باغات این استان اتفاقی مانند سیل و سرمازدگی رخ دهد کل تجار زرشک فلج خواهد شد.

گونه های خانواده زرشک بسیار متنوع هستند. محصولات و تنوع اقلام زرشک بلاخص زرشک بی دانه دارای ابعاد اقتصادی و محیط زیستی زیادی  می باشد.  بر خلاف زرشک بی دانه قرمز که در  محدوده کوچکی از کل کشور قرار دارد، گستردگی زرشک دانه دار زیاد است. بخصوص در نوار شمالی کشور به صورت خودرو و وحشی گونه های دانه دار زیادی یافت می گردد.

قیمت میوه زرشک

خرید های اینترنتی زرشک بسته بندی شده

اگر یک سرچ کوچک در اینترنت بزنیم در میابیم که تجارت زرشک فله و عمده و همچنین زرشک بسته بندی شده در اینترنت هم داغی خود را دارد. زرشک از حوزه های نسبتا سنتی بود که حتی در دست تاجران بزرگ نیز قرار نداشت و بیشتر بنکداران و خود کشاورزان گردش مالی ان را بر عهده داشته اند.

با فراگیر شدن و ضریب نفوذ بالای اینترنت در این سال های اخیر، هم فروشندگان و هم خریداران به دنبال قیمت زرشک مناسب و همچنین تامین کننده مناسب به اینترنت هم سر می زنند.

جالب است که بدانید در سرچ ها قیمت زرشک و قیمت زعفران  قرین هم هستند. کسانی که قیمت خرید اینترنتی زعفران سحرخیز را دنبال می کنند معمولا به دنبال  قیمت خرید اینترنتی زرشک سحرخیز هم هستند.  از برند های زرشک بسته بندی شده که به شکل انلاین هم بشود آنها را یافت می توان به مارک های معروف و غیر مٰعروف زیر آشاره کرد:

  • زعفران و زرشک سحرخیر
  • زعفران و زرشک بهرامن
  • زرشک خشکپاک
  • زرشک بسته بندی شده آبرام
  • زرشک مصطفوی
  • زرشک آرتین  – بسته بندی خشکبار همچون عناب و پسته نیز دارد این شرکت
  • زرشک بسته بندی شده برتر
  • زرشک بسته بندی شده گلچین
  • زرشک بسته بندی شده صدف
  • زرشک بسته بندی الباچی

قیمت زرشک بسته بندی

قیمت زرشک درجه یک مشهد

شهر تهران در خرید و فروش، صادرات و تجارت تقریبا تمام کالا از جایگاه ویژه ای برخوردار است.تجارت زرشک نیز از این قاعده کلی مستثنی نمی باشد. شهر دیگری که در تجارت زرشک نقش پررنگی دارد، شهر مشهد مرکز استان خراسان رضوی می باشد که در همسایگی استان خراسان جنوبی است. در واقع سه استان خراسان جنوب، خراسان شمالی و خراسان رضوی تا همین چند سال پیش یک استان بودند. مناسبات فرهنگی زیادی با هم دارند  و بسیاری از ساکنان خراسان جنوبی برای زیارت، کار اداری و همچنین تجارت به شهر مشهد سفر می کردند. از این رو شهر مشهد از دیرباز در تجارت زرشک از اهمیت بسیاری برخوردار است. قیمت زرشک درجه یک مشهد بعد از عمده فروشی های بیرجند و  قاینات و یا در همان سطح می باشد. حجم مبادلاتی که در مشهد انجام می شود کمتر از  تهران شاید نباشد.

قیمت زرشک درجه یک مشهد

قیمت زرشک پفکی درجه یک

بسته به پروسه و شیوه خشک کردن زِرشک، آن چیزی که حاصل می شود یا زرشک پفکی نامیده می شود و یا زرشک دانه اناری.  برای تولید زرشک پفکی، شاخه های حامل زرشک تازه را با قیچی می برند و به طور کامل میوه زرشک به  همراه شاخ و برگ به سالن هایی که تهویه مناسب دارند و خوب با میله ها یا توری های چوبی و فلزی چهارچوب بندی شده اند، منتقل می شوند. این شاخه ها گاهی همانند خوشه های انگور اویزان می شوند. در این سالن های سرپوشیده معمولا عبور و مرور هوا باید به خوبی شکل بگیرد تا زرشک به مرور زمان  در طی ماه ها که گاهی به ۶ ماه نیز میرسد چهار پنجم رطوبت خود را از دست بدهد و میوه خشک زرشک ازنوع پفکی حاصل شود. هر چه جرم حجمی زرشک در این شیوه کمتر باشد زرشک پف بیشتری دارد و مرغوبتر است. یکی از شرایط قیمت زرشک پفکی درجه یک همین پف  بیشتر است. قیمت زرشک پفکی درجه یک در شهریور ماه ۹۸ حول و حوش ۸۰ هزار تومان در بازار عمده فروشی تهران معامله میشد.

قیمت زرشک پفکی درجه یک

قیمت زرشک دانه اناری درجه یک

زرشک درجه یک می تواند از نوع پفکی باشد و یا از نوع دانه اناری. هزچند که هر دو تحت نام زِرشک پلویی دسته بندی می شوند.  زرشک پفکی را در بالا شرح دادیم. زرشک دانه اناری یا زرشک یاقوتی یا زرشک آفتاب خشک  شیوه برداشت و خشک کردن متفاوتی از زرشک پفکی دارد که در ادامه به آن می پردازیم. چندین شیوه برای برداشت زرشک وجود دارد.

در میان شیوه های سنتی روش ضربه زدن و چیدن شاخه ها همواره از بقیه روشها مهمتر بودند. در قیمت زرشک پفکی درجه یک در بخش قبل شرح دادیم که زرشک پفکی با شیوه  بریده شاخه ها تولید می گردد. در طرف دیگر ماجرا، از روش ضربه زدن به شاخه ها  و جمع آوری زرشک از زیر درختچه های زرشک، و انتقال این زرشک به بارگا ها زرشک دانه اناری تولید می گردد.  دانه های زرشک تازه در این روش بر روی هم در روی زمین های کاهگلی یا سیمانی ریخته می شوند تا در جلو نور خورشید در طول ۲-۳ هفته خشک شوند. چون زرشک در این روش  فوری رطوبت خود را از دست می دهد دانه های خشک شذه آن حالت جمع شدگی  دارند که یکی از تفاوت های زرشک اناری و زرشک پفکی است. در این روش آسیب های مکانیکی زیادی به دانه های زرشک وارد می شود. به هر با این که زرشک دانه اناری از زرشک پفکی کمتر مرغوبیت دارد اما  با هم درجه بندی دارد. بیشتر آن چه که در مورد تشخیص زرشک درجه یک گفتیم برای تشخیص زرشک درجه یک دانه اناری نیز صادق است. قیمت زرشک دانه اناری درجه یک در شهریور ۹۸ بین ۶۸-۷۰ هزار تومان است.

قیمت زرشک دانه اناری درجه یک

صادرات زرشک از ایران به دنیا

در کشور ما که اقتصاد نفتی پررنگ است، اگر بخواهیم از وابستگی به نفت کم کنیم باید روی منابع دیگری که برای کشور ارز آوری دارند تمرکز کنیم. زرشک می تواند یکی از این منابع باشد. اگر متن بالا را مطالعه فرموده باشید به این نتیجه نیز اکنون رسیده اید که چون زرشک در ایران تولید می شود، از این رو صادرات آن نیز در اختیار ماست.

صادرات فرایندی است که نیازمند رفتاری اصولی و حرفه ایست. بخصوص کار کردن در حوزه ای مانند زرشک که در دنیا ناشناخته است نیازمند توجه و صبر مضاعف می باشد. زرشک را می توان به عنوان یک میوه تازه، میوه خشک شده ، میوه تازه فریز شده، پوره زرشک و فراورده هایی همچون کنسانتره آب میوه زرشک، مربای زرشک و مارمالاد و لواشک زرشک به دنیا صادر نمود. در مورد فراورده هایی همچون مربا کار ما اسان تر است. چراکه دنیا خود مربا را می شناسد و طعم های نزدیک به  مربای زرشک همچون مربای آلبالو را می پسندد.

البته اینکه زرشک در انحصار ماست یک نکته بسیار مثبت است. رقیبی در دنیا برای ما وجود ندارد. اگر بخواهیم زرشک را به بازارهای جهانی بفرستیم باید شرایط عمومی و اختصاصی را فراهم آوریم. برای مثال باید در داخل کشور از کارخانجات فراوری و تولید و بسته بندی زرشک خشک حمایت نمود تا زیر ساخت های لازم فراهم شود و تجار و صادر کنندگان بدون داشتن دغدغه محصول بتوانند  روی تبلیغات و فروش ان سرمایه گذاری نمایند.

قیمت زرشک صادراتی

خواص و مزایای زرشک

خواص و مزایایی زرشک بسیارند. از گذشته های دور و در طب سنتی و هنچنین در تحقیقات پزشکی رد خواص زرشک و سایر اجزای درختچه زرشک یافت می شود. در اجزای مختلف درختچه زرشک همچون ریشه زرشک (Barberry root)، میوه زرشک (  Barberry fruit) و ساقه زرشک  الکالوییدهای مفیدی وجود دارد که از جمله ان ها می توان به بربرین (Berberin) آشاره نمود. از تحقیقات انجام شده در مورد خواص بربرین  ( Benefits of Berberine) در ازمایشگاه ها چنین بر می آید که بربرین خواص درمانی بیشماری دارد. از ان ها می توان موارد زیر را لیست نمود:

  • بربرین اثری ضد میکروب دارد
  • بربرین اثری ضد التهاب دارد.
  • بربرین کاهش دهند فشار خون می باشد.
  • بربرین اثری ضد تشنج دارد.
  • بربرین خواب آور است. از این رو برای کسانی که مشکل خواب دارند ممکن است مفید باشد.
  • بربرین در بالا بردن و تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مثبت دارد.
  • بربرین همچنین در کاهش گستره وسیعی از عفونت ها اثر مثبت دارد.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما