خرید زرشک پفکی در تهران

خرید زرشک پفکی برای مقاصد و اهداف مختلفی انجام می شود. خرید زرشک پفکی برای مصرف  داخلی که شامل موارد زیر است:

  • مصارف خانگی
  • مصارف کارخانجات صنعت غذایی (مانند شیرینی پزی و فرآورده های زرشک)

خرید زرشک پفکی به منظور صادرات نیز انجام میگیرد که این در خارج از ایران بیشتر مصارف صنعتی دارد. البته ایرانیان خارج کشور از جمله مصرف کنندگان خانگی  زرشک هستند.

سوال اولی که در اینجا جواب می دهیم اینست که زرشک پفکی چیست و تفاوت زرشک اناری با پفکی در چه چیزی است. پیشتر در این مورد در… جواب کامل داده شده است. برای اینکه بدون رجوع به آن مقالهب یشتر در این زمینه بدانید، پادکست زیر را بشنوید تا تفاوت زرشک پفکی و زرشک دانه اناری را دریابید. البته ما در اینجا در مورد نحوه تولید زرشک پفکی بیشتر می نویسیم و قیمت زرشک پفکی در مشهد و قیمت زرشک در تهران را نیز اجمالی به آن نگاهی خواهیم انداخت.

قیمت زرشک دانه اناری بیرجند

تولید زرشک در خراسان جنوبی

همانطور که در مقالات دیگر گفته شد تولید زرشک و کشمش پلویی طلایی در خراسان جنوبی بیشترین میزان تولید این محصول در کشور است. استان خراسان جنوبی جایگاه اول در تولید زرشک کشور را داراست. در کنار زرشک، عناب و زعفران نیز با اقلیم این استان سازگارن و کشت و کار آن ان ها در این استان رونق دارد. 

تقریبا پانزده هزار هکتار از اراضی کشور به کشت و تولید زرشک اختصاص یافته است. بیشتر این اراضی در منطقه خراسان جنوبی واقع شده اند و کمتر از دو درصد سهم بقیه استانهای کشور از تولید این محصول است. برداشت زرشک هر ساله رقمی در حدود بیست هزار تن در این منطقه است. بخش اعظم زرشک در کشور استفاده می شود و بخشی از ان نیز به سایر کشورها فرستاده و صادر می گردد. از جمله کشور های طالب زرشک می توان به آلمان، روسیه،  ترکیه اشاره نمود. 

زرشک محصولی بسیار مهم در خراسان جنوبی است. بیشتر درآمد ساکنان این استان یا به طور مستقیم از کشت و پرورش این محصول است یا به صورت غیر مستقیم از خرید و فروش یا فرآوری آن. از جمله فرآورده های زرشک می توان به مربای زرشک، آب زرشک، لواشک، ژله و غیره اشاره نمود. در شکل زیر لیستی از فرآورد های زرشک را مشاهده می فرمایید. 

دلیل اصلی اینکه از دیرباز کشاورزان این ناحیه به کشت زرشک روی آورده اند این است که زرشک گیاهی کم توقع از نظر نیاز به آبیاری و همچنین خاک غنی است. به طوریکه در مناطقی که دیگر محصولات کشاورزی امکان رویش ندارند به خوبی نشو و نمو میکند. و محصول با کیفیتی نیز میدهد. 

تولید زرشک در خراسان جنوبی

برداشت زرشک

مراحل کاشت داشت برداشت زرشک مستلزم مراحل خاص خود و تخصص و سال ها باغداری است. در اینجا به برداشت زرشک تازه می پردازیم و دو مرحله پیشتر را در مبحثی دیگر باز می کنیم.  میزان برداشت زرشک در هر هکتار به فاکتور های مختلفی بر می گردد. به نظر می رسد

بازه زمانی برداشت محصول زرشک از میانه مهرماه تا ابتدای آذرماه است. از این زمان، در آبان ماه بیشترین برداشت صورت میگیرد. برداشت زرشک به سه شیوه معمول است و هر نوع برداشت آن محصولی متفاوت میدهد. در  مورد شیوه چیدن و جمع آوری محصول زرشک به فایل زیر گوش دهید. 

در شیوه شاخه بر (Branch cutting)، میوه زرشک تازه  (Fresh barbrrry Fruit) به تالارهای مسقف حمل می شود و زرشک بدور از نور خورشید و به آرامی رطوبت زدایی و خشک می شود.  اعلاترین نوع زرشک در این شیوه بدست می آید. فصل اصلی زرشک پفکی (Puffy Barberry) در بهار سال بعد از برداشت است. البته از حول و حوش قبل از عید می توان زرشک پفکی را در بازار یافت.  کشاورزان سعی می کنند زرشک پفکی را برای شب عیدآماده و روانه بازار می کنند. قیمت زرشک معمولا در شب  عید بالا می رود. هر چند قیمت زرشک ۹۷ و همچنین قیمت زرشک ۹۸ در حال پرواز است و به نظر میرسد به این زودی هم قصد توقف ندارد.

تولید و خرید زرشک پفکی

عالیترین نوع زرشک که به آن زرشک پلویی اعلا نیز گفته میشود، زرشک پفکی است که از جمله باکیفیترین این محصولات می توانیم به زرشک پفکی قائنات اشاره کنیم. دانه های زرشک پفکی تقریبا همان حجمی را دارند که زرشک در حالت تازه آن دارد. ولی از نظر وزن کاهش چشمگیری پیداکرده است. چون بیشتر وزن خود را در اثر خشک شدن از دست داده و تقریبا در حدود بیست درصد وزن اولیه خود را حفظ میکند. درشتی دانه ها و یکسان بودن اندازه آنها تا حد ممکن، مرغوبیت آن را ( مانندسایر انواع زرشک مثل زرشک دانه اناری و زرشک زیر تالاری) بالا می برد.

خرید زرشک پفکی

خرید زرشک پفکی در تهران

اگر در تهران قصد خرید زرشک پفکی داشته باشید، چندین گزینه پیش روی شما قرار دارد. البته به نوع خرید شما نیز وابسته است. منظور اینست که ایا خرید جزیی زرشک دارید و یا خرید عمده زرشک. برای خرید جزیی زرشک به صورت بسته بندی شده فروشگاه های و سوپر مارکت ها بهترین گزینه می باشند البته قیمت تمام شده عرضه زرشک در این حالت بسیار بالاست و تا ۴-۵ برابر قیمت زرشک فله می رسد. اما برای استفاده خانگی و از آنجایی که زرشک مصرف آنچنانی نیز ندارد کفایت می کند.  می توان خرید جزیی زرشک را به صورت غیر بسته بندی شده (به صورت فله) نیز خریداری نمود. در این صورت بازار هایی مانند بازار سنتی تجریش (Tajrish Bazar) واقع در میدان تجریش در شمال تهران، بازار بزرگ (Grand Bazaar). البته برخی عطاری ها نیز خرده فروشی فله ای دارند. قیمت یک بسته زرشک ۳۰۰ گرمی دانه اناری در فروشگاه تخفیفی جامبو به قیمت ۳۹ هزار تومان به فروش می رسد.

خرید زرشک پفکی

برای خرید و فروش عمده زرشک پفکی  و سایر انواع زرشک  در تهران به صورت سنتی باید به  بازار های مولوی،  چهارراه مولوی و خیابان انبار نفت واقع در میدان رازی تهران مراجعه نمود. البته تجار این راسته معمولا خرید عمده زرشک را از تجار و واسطه های بیرجند و قاین انجام می دهند.  در تهران مرکز فروش انواع زرشک – زرشک آبرام نیز فعالیت دارد.

  • مزیت اصلی این مرکز خرید مستقیم از کشاورزان خراسان جنوبی چون بیرجند و قاین است.
  • به خاطر حذف واسطه های اضافی هزینه تمام شده محصول با تحویل تهران مناسب است.
  • از مزایای دیگر این شرکت تنوع محصول است. به خاطر قرار دادهایی که با کشاورزان مختلف می بندیم زرشک با کیفیت های مختلف مناسب با نیاز خریدار را فراهم می کنیم.
  • در نهایت تحویل آسان  جنس در تهران می باشد. اگر برای خرید و پرداخت دغدغه دارید، آبرام با تحویل جنس شما در تهران سفر شما به خراسان جنوبی را غیر ضروری نموده است.

قیمت زرشک پفکی

قیمت زرشک پفکی در بازار مشهد

در بالا قیمت و خرید زرشک در بازار تهران را بررسی کردیم. در اینجا قیمت زرشک در شهر بزرگی مانند مشهد نیز بررسی  می کنیم. برای خرید زرشک پفکی و دانه اناری مشهد مزایا و معایبی دارد. از مزایای بازار مشهد نزدیکی این کلان شهر به مرکز تولید زرشک است. از این رو در زمان کوتاهی بعد از خرید از بنکداران یا کشاورزان خراسان جنوبی زرشک به بازار مشهد نیز می رسد. اما بازار مشهد یک عیب بزرگ دارد و آن اینکه بین بسیاری از تجار به عنوان یک بازار مطمئن نام برده نمی شود.

خرید زرشک قرمز

قیمت زرشک پفکی در مشهد نسبت بر برخی از شهرها چون تبریز و اصفهان و شیراز ارزان تر است اما نسبت به برخی از شهر ها چون تهران تفاوتی معمولا ندارد اگر گرانتر نباشد. برای خرید زرشک در مشهد به شیوه سنتی به مصلی پایین خیابان مراجعه نمایید.

قیمت زرشک پفکی در بازار مشهد

قیمت زرشک ۹۸

ما در بالا در بخش برداشت زرشک اشاره کردیم که قیمت زرشک سال 97  در قیاس با سال قبل ترش که تقریبا ثباتی در بازار زرشک وجود داشت، دچار نوسان های پی در پی و رو به بالا شذ. انتظار این بود که با فروکش کردن تب و تاب ارز و عید و سال نو، قیمت هم متعادل تر شود. اتفاقی که متاسفانه نیفتاد. شاید نزدیک شدن به ماه رمضان و آرام شدن  کلی بازار، گشایشی در این امر ایجاد نماید و قیمت زرشک معقول تر گردد. برای قیمت زرشک پفکی و همچنین  قیمت زرشک دانه اناری با ما تماس بگیرید!

selling Barberry

 

0

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما